Çocuk dünyaya merak duygusuyla beraber gelir. Bu yüzden bebeklik çağıyla beraber sürekli hareket halindedir. İlk merak duygusunu çevresindeki nesneleri ağzına götürerek, sallayarak ya da atarak gösterir. Dil gelişimiyle beraber sürekli soru soran bir karaktere bürünür. Bir insan hayatı boyunca en çok çocukluk çağının ilk yıllarında soru sormaktadır. Daha sonra bu merak duygusu çeşitli sebeplerle azalmaktadır. Çocuğun doğasında böyle bir enerji varken onu okuldan ve ödevlerden soğutan şey nedir?
Çocuğun ödev yapmak istememesinde 3 önemli sebep öne çıkmaktadır.
- Ödevler çocuğun seviyesinin altında ise sıkılırlar, yapmak istemezler.
- Ödevler çocuğun seviyesinin üstünde ise yapamazlar.
- Ödevler gerçek hayatla bağlantılı değilse anlamsız bulurlar.
Buradaki en problemli nokta ödevlerin çocuğun seviyesinin üstünde olabilmesidir. Çocuk ödevleri yapmakta zorlandığında kaygı duymaya başlar. Okuldan ve derslerden soğur. Zamanla kendini değersiz hissetmeye ve öğrenilmiş çaresizlik içinde kalmaya başlarlar. Ödevlerin niteliği ve niceliğinin çocuğun yaşına uygun olması gerekmektedir. 1.sınıfa başlamış bir çocuğa sayfalarca ödev vermek, yazı yazdırmak çocuğu bıktırmaktan başka bir işe yaramayacaktır. Bu yaşlarda ödev için ayrılabilecek maksimum süre yarım saat olmalıdır. 6 saat boyunca okulda duran bir çocuk evde de okul faaliyetlerine devam ettiğinde öğrenmeye karşı tepkisellik meydana gelecektir. Saatler boyunca aile içinde bir savaşa dönen ödev zamanları çocukla ebeveynleri arasındaki bağıda zedeleyecektir. Ödev konusunda en önemli şey çocuğun motivasyonudur. Ödevler motive edici, keşfetmeye yönelik olmalıdır. Amaca uygun olmayan, bezdirici, çocuğun sınırlarını aşan ödevler vermek bir öğretmenin yapmaması gereken şeylerdir. Aile bireylerinin de çocuk üstünde ödevini yapma konusunda baskıcı olması, eleştirmeleri ve rehber olmamaları süreci çıkmaza sokacaktır.
Ödevler çocuğa nasıl sevdirilir? Neler yapılmalıdır?
- Çocuğun ödev yapmama sebebi iyice araştırılıp ona göre bir çözüm bulmak daha doğru olur. Bu konuda öğretmeniyle konuşup asıl neden ortaya konmalıdır. Öğretmenini sevmeyen çocuk dersi de ödevi de sevmeyecektir.
- Ailedeki tüm bireyler kendi sorumluluklarını yerine getirmeli, rol model olmalıdırlar.
- Ödev için program yapılmalı, bunun için renkli çizelgeler oluşturulabilir.
- Ödevin yapıldığı saatler aile bireyleri de ortamı ona göre ayarlamalıdırlar. Televizyon gibi dikkat dağıtan şeyler olmamalıdır. Aile bireyleri de ödev saatlerinde kitap okuma etkinliği yapabilirler.
- Çocuk nerede ders çalışmayı seviyorsa o mekan uygun hale getirilmelidir.
- Ödev için belli bir zaman dilimi ayrılmalı, saatler süren ödevler öğretmen tarafından verilmemelidir.
- Ödev yapan çocuğa motive edici dönütler verilebilir. Eleştiriden kaçınılmalıdır.
- Çocuk okuldan geldiğinde dinlenmesine fırsat verilmeli, gelir gelmez ödevin başına oturtulmamalıdır.
- Ebeveynler çocuğun zorlandığı yerlerde yardımcı olmalıdırlar.
- Ders araç gereçleri her zaman hazır olmalıdır.
- Ödev yapmanın sorumluluğu çocuğa bırakılmalı, onun yerine ödevler yapılmamalıdır. Evde çocuğa kendi sorumlulukları önceden öğretilmiş olmalı.
0 Yorumlar