3-6 Yaş Dönemi Özellikleri - PEDAGOJİM

3-6 Yaş Dönemi Özellikleri

 


    3 yaş itibariyle çocuklar kendisinin ayrı ve bağımsız bir birey olduğunun bilincine tam anlamıyla varmaktadırlar. Buna bağlı olarak çocuklarda benlik duygusu gelişir. Kazandıkları güven ve özerklik duygularıyla bağlantılı olarak çevrelerini sürekli keşif halinde olurlar. Özellikle cinsiyet duygusunun gelişmesiyle birlikte çevrelerindeki bedensel ve cinsiyet farklılıklarına karşı merakları artmaktadır. Oyun oynadıkları sırada farkında olmadan gün içinde yaşadıklarını ve duygusal süreçlerini yansıtabilirler. Bebeğiyle oynayan bir kız çocuğunun “Susmazsan sana kızarım ve bir daha benimle parka gelemezsin.” gibi cümleler kurmasına şahit olunabilir.

    Paylaşma duyguları gelişmeye başlayan çocuklar arkadaşlarına sevecen şekilde yaklaşırlar. 4 yaş itibariyle çocuklar belirli hakları olduğunu fark ederler. Bu hakların yanında sıra beklemesi gerektiği, her istediğinin her an yapılamayacağı gibi durumların bilincine varması beklenmektedir. Son derece enerjik ve hareketlidirler. Konuşmalarında zaman zaman mizaha rastlanabilir. 5 yaşındaki çocuklarda en göze çarpan özelliğin çevresine karşı dostane bir yaklaşım sergilemesi olduğu söylenebilir.

    Kişisel ve sosyal farkındalık düzeyi artmış ve uyumlu bir birey haline gelmiş olan çocuk dengeli davranışlar sergilemeye başlamaktadır. 6 yaş itibariyle motor gelişimi açısından büyük aşamaların kaydedildiği görülmektedir. Bunun yanında çocukta okula başlayacak olmanın verdiği bir kaygı göze çarpabilmektedir. Çocukların bir bölümü bu dönemde aşırı bir sevgi ve ilgi ihtiyacı hissederken bir bölümü aynı ilgiye ihtiyaç duymayabilir. Bu noktada ebeveynlerin çocuklarını tanımaları ve onlara olan doğru yaklaşımları çok önemlidir. Yanlış tutum sergilenmesi çocuğun okulla ilgili düşüncelerinin olumsuz anlamda gelişmesine sebep olabilmektedir. Aşağıda 3-6 yaş grubunun gelişim özellikleri sıralanmıştır.


Motor Gelişimi


1.     Yürüme, koşma ve sıralama becerileri gelişebilir. ( 36-48 Ay)

2.     Ayak değiştirerek merdiven çıkabilir.

3.     Park, kreş gibi yerlerdeki aletlere kolaylıkla tırmanabilir.

4.     Hangi eli kullanmaya yatkın olduğunu belirleyebilir.

5.     Makas kullanabilir.

6.     8-10 tane küpü üst üste koyup kule yapabilir.

7.     Kalem tutabilir. ( 48- 66 Ay)

8.     Dişlerini fırçalayabilir.

9.     Ağaçlara tırmanabilir.

10.  Bir resmin sınırlarını taşırmadan boyayabilir.

11.  Kıyafetlerini giyip çıkarabilir.

12.  Öne doğru takla atabilir.

13.  Yaşına uygun bisikletlere binebilir.

14.  Hareketlerini müziğin ritmine uydurabilir.

15.  İp atlayabilir. ( 66- 72 Ay)

16.  Koşarken yerden bir nesne alabilir.

17.  Resim yaparken ev, ağaç, çocuk gibi figürler çizebilir.

18.  Modele bakarak harfleri ve çizgileri taklit edebilir.


Sosyal- Duygusal Gelişim


1.     Telefonda konuşabilir. ( 36-48 Ay)

2.     Cinsiyetini söyleyebilir.

3.     Akranlarıyla ilişkilerini güçlendirir ve grup oyunları oynayabilir.

4.     Sorumluluk alabilirler ve aldıkları sorumlulukları yerine getirebilirler. ( 48- 66 Ay)

5.     Sıra bekleyebilirler.

6.     Kuralları kavrayabilirler.

7.     Arkadaş tercihlerini belli edebilirler. ( 66-72 Ay)

8.     Başkasının duygu ve düşüncesini anlayabilirler ve kendi düşünce ve duygularını ifade edebilirler.

9.     Oyun oynarken belirli kurallara uyması gerektiğini fark eder.

10.  Masalların veya izlediklerinin etkisiyle imgelere dayanan nesnelerden korkabilirler.

11.  Eşyalarını ve oyuncaklarını paylaşabilirler.


Dil Gelişimi

1.     Dil gelişimi bu dönemde çok hızlı gelişmeye devam eder ve uzun cümleler kurabilir.

2.     Gramer kuralları içerisinde zamanları doğru şekilde kullanabilir.

3.     Olayları hikâye şeklinde anlatabilir.

4.     Konuşurken ses tonunu ayarlayabilir.

5.     Karmaşık cümle kurabilirler. ( 48- 66 Ay)

6.     Konuşmalardaki bebeksi ifadeler azalır ve ses tonunu ayarlayabilir.

7.     Düzgün cümleler kurabilir ve dil yetişkin diline yakındır. ( 66-72 Ay)


Bilişsel Gelişim


1.     Eleştiri becerileri ilerleyebilir.( 36-48 Ay)

2.     Hayal gücü genişler.

3.     Neden- sonuç ilişkisi kurabilir. ( 48-66 Ay)

4.     Kavram gelişimi hız kazanır.

5.     Sayıları görsel olarak tanıyabilir.

6.     Kavramları basit düzeyde sınıflandırabilir.

7.     Mantıklı düşünme yapısı oluşmaya başlar. ( 66-72 Ay)

8.     Haftanın günlerini sayabilir.

9.     Ev telefonunu ve adresini söyleyebilir.

 


Yorum Gönder

0 Yorumlar