1-3 yaş grubu çocuklarda ebeveynlerden
bağımsız hareket etme istediği göze çarpmaktadır. Özellikle yaşamın ikinci
yılındaki hızlı gelişim çocuğun birçok açıdan bağımsız olmasına zemin hazırlar.
Dil gelişimindeki hızlı ataklar ve motor becerilerinin bağımsız hareket etmeye
elverişli olması çocuğun kendisini bir birey olarak kanıtlamasında etkilidir.
Bu yaş grubunda çocuklar yönlendirici olmaya ve yaptığı işlerde etkin konumda
olmaya meraklıdırlar. Merak duygusunun en üst seviyeye ulaştığı bu dönemde
çocuklar her şeyi sorgulamaya başlar ve tatmin edici cevaplar almayı beklerler.
Bu dönemde çocuklarda kazanılması beklenen en önemli alışkanlıklardan biri tuvalet alışkanlığıdır. Tuvalet alışkanlığını kazanma dönemi ebeveynler için zaman zaman zorlayıcı olabilmektedir. Tuvalet alışkanlığı konusunda baskıcı olmamak ve çocuğu kaygıya sürüklememek önemlidir. Çocuğun yanlış tutumlar ile psikolojik açıdan zarar görmemesi adına gerekli durumlarda bir uzmana danışmak yararlı olmaktadır.
Sosyal ve duygusal gelişim bu yaş döneminde birçok farklı alanda kendini
göstermektedir. Çocukların “oyun” kavramı genişler ve kendileri oyun kurmaya başlayabilir. Özellikle 2 yaşından itibaren oyunlar sırasında kendi kendine konuşma, cansız bir varlıkla insanmış gibi konuşma davranışları görülebilir. Akran ilişkilerinin artmaya başladığı bu dönemde çocuğu akranlarıyla
kıyaslamak, onu sosyal ortamlarda arkadaş edinmeye zorlamak çocuğu kaygılandıracağı için yapılmaması gereken ebeveyn davranışları arasında gösterilmektedir. Aşağıda 1-3 yaş grubu çocukların gelişim becerileri sıralanmıştır.
Motor Gelişimi
1.
Dengeli
yürüyebilir.(12-24 Ay)
2.
Destekle merdiven
inip çıkabilir.
3.
Sağlam basarak
yürüyebilir.
4.
2 yaşına yaklaşırken
koşabilir.
5.
Tuvalet eğitimi
alabilir. (18- 36 Ay)
6.
Dengesini koruyarak
çömelir ve kalkabilir.( 24-36 Ay)
7.
Topa tekme
vurabilir.
8.
Kitap sayfalarını
çevirebilir.
Sosyal- Duygusal Gelişim
1.
Çevresiyle yakından
ilgilenebilir. (12-24 Ay)
2.
Aile bireylerini
taklit edebilir.
3.
Özellikle 2 yaşına
yaklaşırken anneye bağımlı hale gelebilir.
4.
Kitaplar ilgisini
çekebilir.
5.
Benmerkezci ve
bağımsız olmaya başlayabilir. ( 24-36 Ay)
6.
Akran ilişkileri
gelişir ve aileye olan bağımlılık azalır.
7.
Engellenmesi
durumunda hırçınlık gösterebilir.
Dil Gelişimi
1.
Sözcük dağarcığı
genişleyebilir. ( 12- 24 Ay)
2.
İki kelimeli
cümlecikler kurabilir.
3.
İki aşamalı
yönergelere uyabilir.
4.
Dil gelişimi çok
hızlı gelişir ve gramer kurallarına uyabilir. ( 24- 36 Ay)
5.
Sürekli soru sorarak
yeni nesnelerin isimlerini öğrenmek isteyebilir.
6.
Kendisinden söz
ederken ismini kullanabilir.
Bilişsel Gelişim
1.
Taklit yeteneğini
çok sık kullanabilir. (12-24 Ay)
2.
Kendi vücudunu
tanıyabilir.
3.
İlişki kurma bilinci
başlayabilir.
4.
Renkleri tanımaya
başlayabilir. (24- 36 Ay)
5.
Büyük ve küçük
nesneleri ayırt edebilir.
6.
Nesne ile nesneye
ait resimleri eşleyebilir.
0 Yorumlar